14 تكنيك خلاقيت در طراحي لوگو را بدانيد! (قسمت اول)

طراحي لوگو حرفه اي|طراحي لوگو ارزان

شنبه ۲۹ اردیبهشت ۰۳

14 تكنيك خلاقيت در طراحي لوگو را بدانيد! (قسمت اول)

۲۹ بازديد

 
طراحي لوگو حرفه اي

بعد از چند ماه تحقيق بررسي گروه طراحي بيوتي ديزاين در مورد تكنيك هاي خلاقيت و روش هاي طراحي لوگو حرفه اي  به 14 تكنيك معروف از طراحي لوگو رسيديم تكنيك هايي كه به رشد خلاقيت كمك زيادي ميكنند و كمك بسياري به توانايي فرد در تمام مراحل خلاقيت و فرآيند حل خلاق مسئله مي نمايد. محور اصلي تكنيك هاي خلاقيت شكستن قالب هاي ذهني ميباشد با ما همراه باشيد

 

تكنيك " چرا؟ " در طراحي لوگو

اين تكنيك را ميتوان به چرا ها ي زمان كودكيام ربط دهيم چراهايي كه ما بارها در آن زمان در مورد چيز هاي كه در موردش اطلاعي نداشتيم از خود و ديگران سوال ميكرديم با اين تفاوت كه حالا بايد اين چرا ها را در مورد مسائلي كه از آن ها اطلاع داريم از خود بپرسيم! سادگي اين مسائله باعث شده است كه خيلي از طراحان و انسان ها آن را كنار بگذارند اما اين روش باعث آشنايي و شناخت كامل از يك موضوع ميشود و فهم دقيق تري نسبت به اجزا خواهيم داشت اين تكنيك نقش مهمي در ايده يابي و ايده پردازي دارد و يكي از پركاربرد روش ها براي شناخت و تعريف مسائله است

 

تكنيك طوفان ذهني در طراحي لوگو

در اين تكنيك جلسات مشاوره و همايشاتي برا دستيابي به انبوهي از ايده ها برگزار ميشود اين ايده ها ميتواند براي حل يك مسائله باشد و يا براي ساخت محصول اين روش در سال 1938 توسط الكس اس بورن اختراع شد اين تكنيك در دنياي وبمستري بدين صورت تعريف ميشود كه گروه و يا مجمعي براي حل مسئله اي ايده هاي مطرح ميكنند كه تمام اين ايده ها براي حل با هم انباشته ميشود تا راه حل آن در بهترين حالت بدست آيد

 

چه تفاوتي بين طوفان ذهني گروهي و فردي وجود دارد ؟

طوفان فردي با طيف گسترده اي از ايده ها همراه است كه معمولا بسياري از آن ها عملي نخواهد بود نكته مثبت اين قضيه اين است كه ديگر فرد ترسي از انزواع در گروه و انتقاد ندارد و ايده خود را آزادانه مطرح ميكند

اما مزيت طوفان ذهني گروهي چيست؟

اين روش كمك ميكند كه اگر فردي ايده را مطرح كرد افراد با تجربه و با تخصص بيبشتر سعي ميكنند نواقص ايده را رفع كنند و نتيجه مطلوب تري از ايده پردازي حاصل ميشود بهترين حالت در اين روش تركيب طوفان فردي و گروهي با يكديگر است

 

تكنيك DO IT در طراحي لوگو

شايد اين كلمه شما را به ياد شعار معروف شركت نايك بي اندازد اما آن just do it است ! اين تكنيك تركيبي از 4 كلمه ي  چهار كلمه ي Define به معني تعريف كردن Open به معني باز كردن Identify به معني شناسايي Transformm به معني تبديل كردن ميباشد بدان معنا كه اول بايد مسئله به طور كامل شناسايي شود و شناخته شود بعد از آن بايد ذهن براي يافتن راح هاي مختلف و مناسب باز نگه داشت تا بهترين راه حل پيدا شود

 

تكتيك توهم خلاق در طراحي لوگو

بيشتر اوقات آنچه را كه به آن فكر ميكنيم با واقعيت فاصله زيادي دارد! واقعيت چيزي است كه با حواس 5 گانه بتوان آن را شناسايي كرد منظور چيزي است كه در ذهن شما ميگذرد شما زماني كه به مسائله اي فكر ميكنيد و يا ميبينيد ذهن شما خلاصه كوچكي از آن در خود ثبت ميكند هدف از ايجاد اين تكنيك اين است كه با ديدن يك مسائله طوري ديگر كه دور از حقيقت است به آن فكر كنيم و ذهن خود پردازش كنيم در نهايت آن را با واقعيت تركيب ميكنيم تا چيز جديد حاصل شود و يا به طور كامل مسائله را به شكل جديدي انتقال ميدهيم

 

تكنيك شكوفه ي نيلوفر آبي در طراحي لوگو

اين تكنيك توسط ياسوآماتسومورا طراحي و ارائه شده است. طرح اين ايده بر گرفته از شكوفه نيلو فر آبي مي باشد بدين صورت كه گلبرگ هاي شكوفه نيلوفر آبي به دور يك هسته مركزي خوشه مي زنند و از آن نقطه گسترش مي يابند. با ايجاد پنجره هايي مشابه با پنجره هاي مورد استفاده در برنامه كامپيوتري، بخش هايي از يك تابلوي ايده را مي توان به صورتي تقسيم بندي كرد كه يك موضوع اصلي براي استخراج ايده در پنجره هاي جانبي، مورد استفاده قرار گيرد به نوبه خود مراكز مجموعه هاي جديد پنجره را تشكيل مي دهد.

 

تكنيك pmi در طرحي لوگو

 

اين تكنيك باعث ميشود انسان بر خلاف عقيده ها و تفكر خود فكر كنند اين روش باعث ميشود كه فرد شناخت بيشتري نسبت به يك موضوع پيدا كند به همين دليل فرد آمادگي بيبشتري براي خلاقيت پيدا ميكند اين سه كلمه اول سه كلمه  كاستن,افزودن,جالب  است  اين روش بدين صورت است كه ابتدا فرد به نكات مثبت يك مسائله نگاه ميكند و سپس با نكات منفي آن مينگرد و در نهايت نكات تازه و جديدي كه نه مثبت است و منفي را ميبايد و همه را به رعايت دسته بندي اين 3 موضوع ياد داشت برداري ميكند- ارزش اين روش و كاربرد آن در زماني است كه ما به مسئله اي اطمينان كافي داريم يعني آن را يا خيلي با ارزش ميدانيم و يا خيلي بي ارزش اين تكنيك به كمك ميكند تا بتوانيم شناخت تازه اي از يك مسئله پيدا كنيم

 

تكنيك چه ميشود اگر....؟

ايده ها زماني داده ميشوند كه ذهن از قالب پيشفرض خود خارج شود و مانند هميشه فكر نكند يكي از روش هاي جالب و حرفه اي آن است كه ماه همواره از خود بپرسيم چه ميشود اگر! اين جمله بار ها با خود تكرار كنيم تا ملكه ي ذهنمان شود اين تكنيك كاربردي ترين تكنيك براي افزايش خلاقيت عمومي ميباشد

 

14 تكنيك خلاقيت در طراحي لوگو را بدانيد!  (قسمت اول)

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.